
 
1 

 

  
 
Working Paper No. 2017.3 
 
 
 

Computational Propaganda in Russia: 
The Origins of Digital Misinformation    
 
 
 
Sergey Sanovich, New York University  
 
 
 

           
 

  
 



 
2 

  
 
 
Table of Contents 
Abstract ............................................................................................................................................................... 3 

Introduction.......................................................................................................................................................... 3 

Domestic Origins of Russian Foreign Digital Propaganda ......................................................................... 5 

Identifying Russian Bots on Twitter .............................................................................................................. 13 

Conclusion ......................................................................................................................................................... 15 

Author Acknowledgements ............................................................................................................................ 17 

About the Author ............................................................................................................................................. 17 

References ........................................................................................................................................................ 18 

Citation ............................................................................................................................................................. 25 

Series Acknowledgement .............................................................................................................................. 25 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 
3 

 
 
 
 

Abstract 
Digital propaganda of the Russian government seeks to insulate Putin’s 
leadership from any domestic challengers and aid in his foreign policy 
ventures, which increasingly sets Russian interests off against the West. Yet 
the propaganda tools, including trolls and bots, were conceived and 
perfected in the pockets of political competition and a globally integrated 
market economy still left in Putin’s Russia. I discuss how the vibrant Russian 
blogosphere, left unattended by the government and laser-focused on 
taking over the traditional media, created the demand for sophisticated 
online propaganda and censorship tools. I also discuss how the advanced 
Russian online media and tech sector helped to meet this demand. I 
conclude with a preliminary report on the detection and exposure of 
government propaganda online, which could be applicable beyond Russia. 

 

Introduction 
The goals and precise impact of the alleged Russian activities around US elections and 
several other important recent political contests in the West are still subject to a 
vigorous debate (Kofman, 2017; Bialik & Arthur, 2016; Hopkins, 2016; Enten, 2016; 
Applebaum, 2016a, 2016b; Applebaum & Lucas, 2016). However, if Russia simply 
wanted to convince other world powers of its ability to stage a prolonged, multifaceted 
and global campaign of influence, it has won an unquestionable and impressive victory 
(Marusic, 2016; Musgrave, 2016). In this campaign, no tool employed by the Russian 
government attracted more attention than cyber operations of various kinds. Of 
course, chief among them was the alleged hacking of the email accounts of the 
Democratic National Committee and Hillary Clinton’s campaign chairman. However, all 
inquiries into the matter emphasize that getting the hacked information across and 
framing its meaning to the general public was as important as acquiring it in the first 
place. The United States Intelligence Community report on Russian activities specifically 
mentions that “Russia’s state-run propaganda machine—comprised of its domestic 
media apparatus, outlets targeting global audiences such as RT1 and Sputnik,2 and a 
network of quasi-government trolls—contributed to the influence campaign by serving 
as a platform for Kremlin messaging to Russian and international audiences” (National 
Intelligence Council, 2017, p. 3). Similarly, a European parliament resolution issued in 
November 2016 states that “the Russian Government is employing a wide range of 

                                     
1 Russian state-owned global TV news network broadcasting in multiple languages, formerly known as Russia Today. 
2 Russian state-owned international news agency and family of news websites and radio stations, succeeding foreign 
broadcasting of RIA Novosti and the Voice of Russia, respectively. 



 
4 

tools and instruments, such as think tanks and special foundations (e.g. Russkiy Mir), 
special authorities (Rossotrudnichestvo), multilingual TV stations (such as RT), pseudo 
news agencies and multimedia services (e.g. Sputnik), cross-border social and religious 
groups (…) social media and internet trolls to challenge democratic values, divide 
Europe, gather domestic support and create the perception of failed states in the EU’s 
eastern neighbourhood” (European Parliament 2016, Section 8).3  
 
The intentions and capability demonstrated by Russia in the domain of cyber 
propaganda took many Western observers by surprise. Indeed, as opposed to the 
widely-discussed issue of the builders of the Great Firewall of China (MacKinnon, 
2011; King, Pan, & Roberts, 2013), the Russian government prior to 2014 was 
considered neither particularly artful nor even interested in intervening with the online 
flows of information (Groves, 2007; see also Kovalev, 2010). In search of an 
explanation, US defence analysts turned to a 2013 article they discovered in an 
obscure Russian military–industrial magazine. The article, written by the Chief of the 
Russian General Staff and General of the Army Valery Gerasimov discussed at length 
different elements of “ambiguous warfare”, including the information war. Army and 
navy analysts concluded that online media tools deployed by the Kremlin to brainwash 
the Ukrainian population and whitewash Russian actions in the West were part of an 
elaborate strategy clandestinely developed by the Russian military planners (Connell 
& Evans, 2015; Dickey, Everett, Galvach, Mesko, & Soltis, 2015; cf. McDermott, 2016; 
Bartles, 2016). 
 
The concern with the alleged “digital propaganda gap”—this New Cold War 
reincarnation of the original “missile gap”—prompted an intense debate about the 
impact of and potential responses to the Russian foreign propaganda activities. The 
European parliament, the British Legatum Institute and the US Center for Strategic and 
International Studies, among others, published reports on the issue (Conley, Stefanov, 
Vladimirov, & Mina, 2016; European Union Institute for Security Studies, 2016; 
Pomerantsev and Lucas, 2016; Russell, 2016). The United States (Timberg, 2016), 
France (Gramer, 2017) and Germany (Reuters, 2017) have recently appropriated 
additional funding for various counter-propaganda and cyber-defence measures. 
Worried about the influence of bots in particular,4 the US Defense Advanced Research 
Projects Agency (DARPA) launched a bot detection programme and ran a competition 
among scientists to build the best detecting algorithm (Subrahmanian et al., 2016). 
 
It is worth noting that in the broad campaign of the so-called active measures in Eastern 

                                     
3 This passage is also quoted in the recent House of Commons report on the United Kingdom’s relations with Russia, 
https://www.publications.parliament.uk/pa/cm201617/cmselect/cmfaff/ 120/120.pdf 
4 The countries of origin of the bots that concerned DARPA are not disclosed in publicly available documents, 
but the report summarizing the results of the competition mentions Russian bots’ activity in Ukraine as a case 
where the developed methods would be applicable (Subrahmanian et al., 2016, p. 38). 



 
5 

Europe and beyond, Russia is leveraging its traditional advantages: well-trained 
intelligence and professional diplomatic corps that enjoys unlimited resources, legal 
immunity and total secrecy at home and can cultivate relationships for decades abroad 
(Bruno, 2014; Talbott & Brandt, 2017; Remnick, Yaffa, & Osnos, 2017; Snegovaya, 
2015). At the same time, the digital elements of the Russian strategy, naturally, had 
little Soviet foundation to build upon. Neither, as I will show, were they developed by 
a clandestine effort of Russian military strategists. Instead, their agility and 
effectiveness were developed through a very long—and very public (rather than 
secretive)—trial-and-error process. Moreover, if Russia has an edge in digital 
propaganda, it comes from the most unlikely places in Putin’s Russia: market and 
political competition. This might have implications for the type of response best suited 
to effectively counter this type of Russian propaganda. 
 
First, I discuss how the political competition in Putin’s Russia created the demand for 
online propaganda tools and how market competition in the Russian tech sector was 
allowed to efficiently meet this demand and create tools that were later deployed in 
foreign operations. I then discuss some of those tools in detail and describe, with 
empirical examples, how they could be studied and exposed. 

Domestic Origins of Russian Foreign Digital Propaganda 
 
The Atlantic Council’s Digital Forensic Research Lab provides well-documented 
examples of recent Russian misinformation campaigns, from Armenia to France and 
from Germany to the United States.5 On the one hand, the ability of Russian 
propaganda to infiltrate dark corners of social media platforms—from the alt-right 
subreddits to the far-left Twitter threads—with self-serving narratives should not be 
surprising: this is Russian modus operandi in more traditional media too. Expanding on 
the far-right Cold War tradition of promoting disaffected leftists, RT and Sputnik are 
skilfully capitalizing on the existing divisions and frustrations in Western societies 
(Bertrand, 2016; Gorenberg, 2016; Michel, 2017; Michel & Pottier, 2017; Saletan & 
Carter, 2017; Yablokov, 2015). However, the audience of Russian TV and radio 
content abroad remains limited (Erickson, 2017) and is probably larger online than 
offline (Nelson, Orttung, & Livshen 2015), despite significant investments in high-quality 
production and English-speaking anchors.6 In terms of audience, RT is certainly no match 
for CNN International or BBC World. Information campaigns online, particularly in 
social media, appear to be much more successful. Why? 
 

                                     
5 “Three thousand fake tanks” (2017), “Fakes, bots, and blockings in Armenia” (2017), “Hashtag campaign” (2017), 
“Russian and French Twitter mobs in election push” (2017), “The Kremlin’s audience in France” (2017), “How the alt-
right brought #SyriaHoax to America” (2017), “Portrait of a botnet” (2017), “Spread it on Reddit” (2017), “Russian 
Internet” (2017). See also Broderick (2017). 
6 “Kremlin boosts budget for TV Channel RT” (2016). 



 
6 

One reason could have its origins in the difference in the domestic media environment 
that Russian TV broadcasters and social media editors face. The government has 
virtually monopolized news coverage on all major television channels7 and, free from 
any competition, Russian domestic TV has descended into increasingly crude, evidence-
free, often provocative political posturing (Kovalev, 2017). RT, operating in a much 
more competitive environment, of course, has to adopt more nuanced approaches than 
its sister channels inside Russia, but this is not what its executives are used to when it 
comes to broadcasting news on the air. 
 
The Russian social media environment always was—and to a large degree, remains—
qualitatively different from the rest of Russian media. Even the people who appear on 
Russian state-run TV know that they will face much more scrutiny on Twitter and 
w i l l  have to be much more persuasive to get traction there (those who are not 
prepared to face this level of scrutiny simply avoid social media as they believe that 
it will be hostile towards them). 
 
This uniquely large difference between media freedom online and offline distinguishes 
Russia from countries with universally free media and from others, such as China, where 
both offline and online media were put under tight government control. In Russian 
domestic politics, this disjointed media environment had important implications for the 
evolution of Putin’s coalition and his relationships with the Russian middle class  (Oates 
& Lokot, 2013). It also prompted the Russian government to adopt bots and trolls as 
key propaganda tools early on and to gain considerable expertise in deploying them 
in times of crisis (Chen, 2015). 
 
Vladimir Putin had a chance to appreciate the power of the media to change public 
opinion and reverse political fortunes at an early stage. The rise to power of a hitherto 
publicly unknown former KGB lieutenant colonel turned mid-level bureaucrat by the 
end of the so-called war for Yeltsin’s succession was, in large part, the result of a 
successful media campaign fought on his behalf by a group of Russian oligarchs 
(Tregubova, 2003, Chapter 10; Gessen, 2012, Chapter 2; Gel’man, Travin, & 
Marganiya, 2014, pp. 104–108). Putin’s media policy in the next 15 years 
demonstrates that he took this lesson extremely seriously and worked tirelessly to place 
the media under his control (Burrett, 2010; Lipman, 2009). 
 
Total control of the national TV channels and increasingly tight restrictions put on radio 
and the print media by the government pushed most serious reporting as well as 
interested readers to the only area that was left free from interference: the internet. 
The reasons why Putin treated online media so differently are still unclear. Among the 
most popular hypotheses are that he hoped to develop an economically profitable 

                                     
7 While all major broadcasters were taken over in the early 2000s, the three smaller and regional independent TV 
channels, Ren TV, TV Rain (Dozhd) and Tomsk TV2 were put under government control or taken off the air in 2014. 



 
7 

tech sector; that he was concerned about Russia’s image abroad, particularly in 
comparison to that of China (Nossik, 2014); that he wanted to exploit opportunities 
for online surveillance (Soldatov & Borogan, 2013); and that he viewed it as politically 
insignificant because of the low internet penetration rate. Indeed, even three years 
after Putin came to power, in 2002, Russia had 2.1 million people (2 percent of the adult 
population) who used the internet daily. By 2008 (the end of Putin’s second term) this share 
had increased to 14 million (16 percent of the adult population).8 This laissez-faire 
approach led to a remarkable contrast between traditional and online media. While 
Freedom House had already downgraded Russia from “Partly Free” to “Not Free” in 
its annual Freedom of the Press ranking by 2003 (Freedom House, 2003), a monitoring 
project set up by the Berkman Center for Internet and Society at Harvard noted as 
late as 2010 that “the Russian blogosphere is a space that appears to be largely free 
of government control” (Etling et al., 2010, p .  33). 
 
This contrast produced a flourishing online media and tech sector. Their success not only 
shined against the bleak background of the offline Russian media, but in many respects 
put it ahead of the curve internationally. In stark contrast with most other countries, 
Russia’s most popular online news media did not represent offline outlets such as 
newspapers, radio and TV broadcasters. Instead, Gazeta.Ru, Lenta.Ru, NewsRu.com, 
Polit.ru and the like were built from scratch and became major news producers in their 
own right. For instance, their staff did original reporting, often as eyewitnesses, instead 
of simply digitalizing content created by others. Russia is one of the few countries where 
Google is not the most popular search engine and Facebook is not the most popular 
social networking website. Remarkably, both occurred without restrictions on American 
competitors. Unlike Baidu and Weibo, the Russian search engine Yandex and the 
Russian social media networks Odnoklassniki and Vkontakte won virtually fair 
competition with their American counterparts.9 In a perfect match, a relatively large 
Russian audience, which quickly regained its economic solvency but maintained highly 
specific (first and foremost, from the language perspective) content preferences, was 
well-served by a large pool of well-trained IT professionals, led by a small group of 
visionary entrepreneurs who decided to seize on the freedoms they got after the 
collapse of the Soviet Union. 
 
Successful development of local services did not mean that foreign ones were not 
actively used by Russians. LiveJournal, the most popular Russian social network between 
2001 and 2011, despite originally being American and being used predominantly by 
English speakers, developed a Russian community so large that it was eventually 
overtaken by a Russian media holding and became dominated by the Russian users 

                                     
8 See http://bd.fom.ru/report/map/projects/internet/ internet1133/vesna2011 
9 Still, Vkontakte (but not Yandex or Odnoklassniki) had significantly benefited from the lax enforcement of the property 
rights. However, this does not make comparison with China less impressive, given that China is also famous for 
widespread piracy. 



 
8 

(Greenall 2012). 
 
An ample and easily available infrastructure for online communication, in Russian and 
tailored to local preferences, produced vibrant online news media and a blogosphere 
that by the end of the 2000s had almost completely supplanted TV and newspapers 
as the main source of information and platforms for discussing them, at least for 
educated Russians (Clover 2011). Importantly, the Russian blogosphere set a high bar 
for the quality of discussions, often featuring original reporting or careful examination 
of the evidence in the reporting from elsewhere, and it produced many successful 
opinion leaders (Alexanyan et al., 2012; Etling, Roberts, & Faris, 2014). The impact of 
the Russian blogosphere was further amplified by the Yandex.Blogs service that 
featured top blog posts of the day on the main page of the most popular Russian 
search engine. 
 
While the scale of this activity was still relatively small at the time, the initial 
decision not to pursue the same strategy of hostile takeover that had already been 
applied to offline media was a political one and had to do with the power struggle that 
was taking place within the government rather than with any particular assessment of 
government as a whole regarding the risks of having a free online press or the challenges 
in censoring it. Dmitry Medvedev—freshly installed as the third Russian president in May 
2008—lacked the power base in the security services that helped Putin so much in 
entrenching himself in power. He also did not directly control the largest money pools of 
the government, as those are officially under the jurisdiction of the Council of Ministers, and 
the new prime minister—Putin himself—was, of course, much more independent than any 
Russian prime minister before or since. This also diverted large businesses’ lobbying efforts 
from the Kremlin to the prime minister’s office. Finally, Medvedev lacked the personal 
appeal and “street cred” of Putin. In his search for a power base, he identified the 
emerging Russian middle class—educated professionals, many of them active consumers if 
not participants in the Russian blogosphere—as the most promising pool of supporters for 
his re-election (Black, 2014; Black & Johns, 2013; Sakwa, 2014, Chapters 3–5). Largely 
ignored by the blatant Soviet-style TV propaganda, the middle class appeared to be 
ripe for more intelligent engagement by a team of enlightened bureaucrats assembled by 
Medvedev. 
 
Less than a year after assuming office, in early 2009 Medvedev started a video blog 
which quickly moved to LiveJournal—Russia’s main social network and blogging 
platform at the time. In 2010 he visited Silicon Valley, met Steve Jobs and opened a 
Twitter account at Twitter headquarters in San Francisco. Notably, his account began 
to follow (in addition to foreign heads of states and Russian officials) several bloggers 
known for their criticism of the government and the newsfeed of the radio station Echo 
of Moscow—perhaps the most critical of government among all the major media 
outlets in Russia. Finally, in 2011 he started his Facebook page, which he occasionally 
used to communicate with his readers on matters not covered or covered badly by the 



 
9 

official media (such as t h e  2011 protests), using a franker tone than in his TV interviews. 
In all social networks he built up a large readership, which is typical for heads of states, 
but still notable since the environment was completely different from the general media 
environment Medvedev was used to: here he could not get his message across simply by 
eliminating competition and controlling the platform and the agenda (Yagodin, 2012). On 
a rare occasion in 2011 he visited a small private TV channel, Rain, which at the time was 
mainly accessible via cable networks and online. As a result, Medvedev became 
permanently associated with blogging and social networks, and was even called, both in 
Russia and abroad, “Blogger-in-Chief” (West, 2010). Following Medvedev’s example, 
several of his aids established a significant presence on social media. In particular, his close 
aid and economic adviser Arkady Dvorkovich maintains one of the most popular Russian 
Twitter accounts, with more than 700,000 followers; he also has a Facebook page, as does 
Medvedev’s press secretary Natalya Timakova (who, as a former journalist with an 
independent politics and business daily Kommersant, is the Facebook friend of many 
prominent liberal reporters). 
 
The first known large-scale deployment of pro-government bots and trolls in Russia 
was carried out in support of this engagement strategy of President Medvedev (Barash 
& Kelly, 2012; Kelly et al., 2012). The troll contingent was, for the most part, recruited 
by repurposing pro-Kremlin youth movements, which had been created to combat 
colour revolution on Moscow’s streets and squares (Hale, 2006). Their job primarily 
focused on the typical “50-cent-ers’”10 activities: posting diversionary comments in the 
high-profile opposition blogs (Ananyev & Sobolev, 2017), plus retweeting and 
reposting pro-government messages.  
 
However, using human trolls for retweeting and reposting is inefficient given that these 
tasks could easily be automated. Fortunately, by the mid-2000s Russia had a well-
established and innovative industry of spam and search optimization.11 Thus originally 
commercial technology—another child of the flourishing online media and tech industry 
that developed in Russia without much government interference in the 1990s and 
2000s—became a key advantage that the Russian government was able to leverage 
in its nascent online propaganda strategy. 
 
Meanwhile, trolls, as well as more serious pro-government users, focused on generating 
content to spread. Following the high bar set by the Russian blogosphere, their posts 
often featured extensive proofs of their claims. The low-trust environment of Russian 

                                     
10 Chinese internet trolls, who are allegedly paid small sums of money for every pro-government post they publish. 
Recent research suggests that most of them are, instead, permanently on the government payroll, working for various 
propaganda departments (Miller, 2016). In the Russian case, however, the work was mostly outsourced and the 
workers were indeed paid per post (Nossik, 2013). 
11 One of the early leaders of this industry, German Klimenko, who made a fortune from blog platforms and data 
analytics, was ultimately appointed Putin’s “Internet adviser” (Turovsky, 2016). 



 
10 

society inhibited reputation building and instead asked any user to prove their point 
right away, preferably with detailed, often highly technical, reports on the matter. If 
the point was false or half true, the proof had to be completely or partially faked, but 
it had to look plausible to have a chance of succeeding. From taming down local 
property disputes (Balmforth, 2016) to bolstering the incumbent’s popularity before a 
mayoral campaign in Moscow (Suleymanov, 2013), all the way to ensuring the 
legitimacy of presidential elections (Asmolov, 2014), the ultimate, indisputable proof 
was needed to win the argument. This rule applied even to pro-government trolls. 
 
Notably, in search of convincing evidence of wrongdoing by the leaders of opposition 
and independent journalists, the weapon of choice was hacking their emails. A hacker 
with a fitting nickname, “Torquemada Hell” (later identified as Sergei Maksimov and 
located and convicted in Germany for his activities), terrorized prominent Russian 
bloggers with email hacks for years (Tselikov, 2012; Gorbachev, 2015).  Information 
he dug up was then weaponized and spread by bots, trolls and others with the dual 
goal of compromising victims in the eyes of the general public and sowing discord 
within the opposition ranks through airing their private, personal grievances against 
each other in public. Clearly, if the email accounts of the Democratic National 
Committee or John Podesta were indeed hacked by the Russian government, no 
additional training was needed to make the best of them.  
 
The trolls’ roots in the search optimization industry ensured that early on the focus 
was not simply on the number of retweets and reposts, but on manipulating search 
results and popular posts’ rankings, targeting engagement not just views. Moreover, 
even content production was guided by the search optimization algorithms. Analysis 
by Fedor and Fredheim (2017) of documents leaked by the chief communications 
manager of pro-Kremlin youth groups reveals her constant obsession with producing 
content that could climb to the tops of LiveJournal, YouTube and Yandex. The attention 
paid to the “virality” of the imagery was no less serious than to the political message 
it carried. Given that LiveJournal and Yandex at the time were virtually free from 
government control and dominated by users inclined to support the opposition, 
government propaganda was put to a rigorous test, which has certainly improved its 
quality, particularly compared to the similar content broadcasted on TV. A similar 
approach, but one that was carried out in a more systematic fashion, was utilized by 
RT, when it climbed in the YouTube ratings. As Nelson et al. (2015) show, their channels 
in all regions and languages contain a significant amount of viral but non-political 
content (including proverbial cats videos) that draws audience to their political stories. 
 
The opportunity to use existing technologies and independent mechanisms that measure 
success to achieve government propaganda targets was particularly exciting for the 
Kremlin officials in charge. Compared to expensive state television, online 
propaganda was available at a bargain price and allowed the verification of the 
amount of content produced (by counting, say, the number of retweets) and the 



 
11 

estimation of its impact (by tracking how many hours pro-government posts stayed at 
the top of LiveJournal or the Russian segment of Twitter). While it has not eliminated 
misreporting and embezzlement completely (Chen, 2015; Elder, 2012a, 2012b, 
2012c), it has probably reduced them in absolute terms (simply because including 
propaganda in social media is cheaper than using the traditional media) as well as 
per rouble spent (through feedback and verification mechanisms that are absent 
offline). 
 
At first, bots were used as a supplementary tool: they were supposed to spread the 
content produced by trolls and even some genuine pro-government users, who during 
Medvedev’s presidency were (occasionally) willing to engage in discussions with the 
opposition supporters. When the political environment changed after Putin returned to 
the Kremlin in 2012—which was accompanied by the largest and longest wave of 
protests in Russia in two decades (Sakwa, 2014, Chapter 6)—the strategy of engaging 
with the educated public on social media was deemed a failure along with many other 
components of Medvedev’s presidency (2014, Chapters 7–9). Government 
propaganda grew cruder and attained clear nationalistic overtones (Laruelle, 2013; 
Smyth & Soboleva, 2014). In this new environment, bots proved to be a reliable tool, 
often supplanting trolls and genuine users: when the goal is to block alternative 
opinions, not engage them in a discussion, easily scalable bot attacks have a natural 
advantage. 
 
Of course, bots and trolls don’t exhaust the menu of options available to the 
government interested in suppressing alternative views online (see a detailed discussion 
of the menu in general and Russian government choices in the paper I wrote with Denis 
Stukal and Joshua Tucker: Sanovich, Stukal, & Tucker 2016). The government could 
simply filter outlets and platforms it considers threatening. This heavy-handed 
approach, however, could create significant negative economic consequences, impede 
the government’s own operations and hurt politically neutral and even friendly users, 
creating a backlash. Alternatively, the government could try to use its legal and market 
power to influence what kind of media content is created. For example, news websites 
and blog platforms could be threatened with sizeable fines or even shut down if the 
user-generated content they host were deemed “extremist” by authorities. This would 
prompt them to police their content themselves or refrain from hosting it altogether. 
The government can also prosecute individual bloggers using legal and extra-legal 
means, as well as take over independent news media and dismiss disloyal editors. 
 
Putin’s new government was no longer hesitant about coercing platforms and content 
producers as well as using technical filtering and distributed denial of service attacks to 
silence opposition. Persecution of opposition leaders and even ordinary activists 
increased significantly and became more systematic. New laws were adopted 
promptly to expand the definition of “extremist views” and to toughen punishment for 
spreading them (Sakwa, 2014, Chapter 8). However, as with any other authoritarian 



 
12 

government (Howard & Hussain, 2013), it faced the problem of some social media 
platforms and media outlets being out of reach to both Russian legal regulations and 
Russian money by virtue of being located outside of Russia. This left Putin with an 
unenviable choice of shutting them down within Russia completely and bearing all the 
negative consequences, or letting them remain free so that they provided a powerful 
platform for alternative opinions. Bots and trolls came in handy in resolving this 
dilemma and were deployed to deal with web resources that could neither be coerced 
into policing content on the government’s behalf nor bought off. A comparison between 
domestic Yandex and Vkontakte, on the one hand, and foreign Facebook and Twitter, 
on the other, illustrates the differential government strategy. 
 
By 2009 the state-owned banking giant Sberbank had already bought the “golden share” 
of Yandex, the most popular Russian search engine and information portal.12 The influence 
that Sberbank had on the company’s decision making (coupled with the threat of legal 
prosecution) paid off when at the height of t h e  Ukrainian crisis Yandex had to 
close its highly popular ranking service for blogs (Smirnova, 2014).13 The most popular 
Russian social network, Vkontakte (often called the “Russian Facebook”), initially resisted 
government pressure. When requests to remove pro-Navalny groups came in the wake 
of large-scale protests after the Duma elections in 2011, Vkontakte owner and CEO, 
libertarian internet guru Pavel Durov, refused to comply (Razumovskaya, 2011).14  
However, when in early 2014 Vkontakte was served with a request to disclose personal 
data of the administrators of Euromaidan-related pages on Vkontakte, the government 
did not take no for an answer. Durov had to sell what was left of his share; he then 
resigned and left the country (Kononov, 2014; Lunden, 2014, Ries, 2014). Around the 
same time, right in the middle of the crisis in Crimea, LiveJournal (a Russian company 
since 2006) had to comply with the government order to permanently ban Alexey 
Navalny’s blog—one of the most popular on the platform. 
 
While domestic providers were relatively easily coerced into enforcing government 
censorship, global social media platforms proved much more capable of resisting the 
pressure. For example, in December 2014 the authorities requested that Facebook 
and Vkontakte block access to pages, allowing supporters of Alexey Navalny to 
register for a rally protesting against his looming criminal conviction and receive 
updates about the place and time of the event. Vkontakte blocked the page and all 
subsequent attempts to create a copy, posting a warning saying, “This page is blocked 

                                     
12 The sale, allegedly, took place after negotiations with Dmitry Medvedev and multiple threats to designate companies 
such as Yandex as “strategic”, which would require them to re-register in Russia and hence severely diminish their 
appeal on the international capital markets. Yandex is incorporated in the Netherlands as Yandex N.V.—a fact that 
in 2014 was publicly condemned by Vladimir Putin at his meeting with People’s Front for Russia (Brennan, 2014). 
13 At about the same time, Yandex founder Arkady Volozh had to resign as Yandex’s Russian CEO. (He kept the 
executive position in the international operations, though, see Beard, 2014). 
14 Alexey Navalny is the leading Russian opposition politician. He is subject to multiple ongoing criminal investigations 
and has spent many months under house arrest. Amnesty International and the Russian human rights group Memorial 
designated him a prisoner of conscience and a political prisoner, respectively. 



 
13 

upon receiving a Roskomnadzor notification of restricting access to information, which 
contains calls to participate in mass public events, which fail to follow appropriate 
regulations, as per the request of the Office of the Prosecutor General of Russia”.15 

Facebook also blocked access to a similar page inside Russia, but after a huge 
outcry in the Western media, refused to block new copies.  Moreover, some Russian 
media outlets, which were afraid to report the scheduling of the event itself, covered the 
Roskomnadzor order and the social networks’ response. As a result, more people learned 
about the event and the new event page that had been started on Facebook attracted 
even more people. 
 
The Russian authorities had been unable to achieve compliance with selective censorship 
requests, yet were hesitant to prevent access to platforms like Twitter and Facebook 
completely. Instead, they deployed bots and trolls to alter the balance of opinions so 
that they were in their favour (for example, by artificially pushing friendly content and 
directing users to the readily accessible “trending” lists) and to prevent the use of these 
platforms for coordination purposes (for example, by flooding the hashtags used by 
opposition rally organizers with gibberish or counter-propaganda). In the next section 
I will discuss the preliminary results of the work to identify one particular tool—fully 
automated bots—on one particular platform, Twitter. 

Identifying Russian Bots on Twitter 
 
Focusing on bots in the study of government digital propaganda might not seem very 
interesting as a scholarly goal: after all, bots by definition do not produce original 
content, lifting it instead from elsewhere. But this is exactly what has drawn our 
attention to them: they provide a more direct and clear connection to the owner’s intent. 
Trolls might tweet based on instructions only some of the time, and provide their own 
opinions in other tweets. Moreover, drawing the line between a paid troll and a 
genuine supporter is challenging, and ultimately runs into the question of whether 
somebody who is not genuinely sympathetic to the government’s cause would do this 
job. Bots, on the other hand, take all their content from a particular source, and if its 
content is political, the choice of the source becomes a political decision. It does not 
mean, of course, that every tweet reflects the political agenda of the owner. On the 
contrary, as we discovered, many bots post a lot of rather mundane content, such as 
the entire feeds of major news agencies, which necessarily feature many routine 
reports that do not have any partisan slant to them. However, the choice of one rather 
than the other news agency—RT instead of Radio Liberty, for example—is clearly a 
political choice. Given the amount of data bots can produce, such decisions by a few 
owners of large bot factories could overshadow individual choices that ordinary users 

                                     
15 According to those regulations, authorities could not be notified about the upcoming rally earlier than 15 days in 
advance. The page was blocked 26 days before the event announced on it was scheduled to take place. 



 
14 

make, thus heavily distorting any impression we might get of what—and who—is 
popular on Twitter. 
 
In order to distinguish between genuine and automated content generation, together 
with Denis Stukal and Joshua Tucker we at the Social Media and Political Participation 
Lab at New York University started collecting Twitter data related to Russian politics 
in early 2014, when the crisis over Crimea was just starting. The content was 
automatically downloaded using Twitter API, based on a set of keywords related to 
Russian politics. The preliminary results I present here are based on more than 
14 million tweets posted between February 2014 and December 2015 by more than 
1.3 million accounts. Updated results are forthcoming (Stukal, Sanovich, Bonneau, & 
Tucker, 2016). 
 
Initially, we worried about our ability to find any bots and to come up with a clear 
definition distinguishing between bots and humans. However, soon after looking into 
the data we realized that bots are ubiquitous on Russian political Twitter, and are 
easily identifiable at first glance: they produce a vast number of very similar tweets 
(for example, post only retweets, or only pictures, or only news headlines) but lack 
many of the common attributes of human users such as a name, bio, profile picture, 
location and replies to and from other users, and often (though not always) have no 
followers. Based on these findings we came up with a simple taxonomy of Twitter 
accounts (described, with the rest of the methodology, in Sanovich et al. (2016) and in 
Stukal et al. (2016) and charged a team of human coders to create a training dataset 
of labelled bots and humans using a very conservative definition of a bot that left any 
accounts that could possibly belong to a human being or a legitimate organization 
outside of the bot category. We then used this data set to train a machine learning 
algorithm to predict the likelihood of any account being a bot, based on a large 
number of attributes, from the aforementioned number of followers to the frequency 
of tweeting to the number of hashtags used per tweet (Stukal et al., 2016). 
 
Based on a number of performance metrics, our machine learning algorithm 
demonstrated very high accuracy in bot identification. Applying it to our data yielded 
a truly staggering result: among accounts with more than ten tweets in our dataset, 
around 45 percent are bots.  
 
We also registered a sharp increase in the number of bots (and the amount of 
content they produce) around the most acute moment in the conflict in Ukraine:  in  
the  late summer of 2014, after the downing of the Malaysian Flight 17 and before 
the new round of fighting (Stukal et al., 2016, Figure 2). This suggests that bots’ 
deployment follows a clear strategy and is well coordinated. 
 
While our analysis of bots’ characteristics and behaviour is still underway, one fact is 
particularly illuminating in the context of the discussion of the evolution of the Russian 



 
15 

government’s strategy. While our collection covers an important and consequential 
moment in recent Russian history, during the conflict with Ukraine and the subsequent 
period of tumultuous relationships with Western countries, and bots’ patterns of activity 
clearly respond to the conflict dynamics, many of the bot accounts used in this conflict 
were created years in advance. While we don’t have data from that time, it is likely 
that these accounts were used for purely domestic purposes (for example, against 
Russian opposition, on behalf of Putin or even Medvedev) before they were deployed 
to wage a Russian propaganda war in Ukraine and beyond. 

     Conclusion 
 
Russia could be on a mission to restore its Soviet or imperial glory and to prevent 
liberal democratic values from taking root in the Russian political system. Yet the tools 
used are precisely the ones developed in the most internationally competitive part of 
the Russian economy that emerged during the liberal 1990s and (until recently) was 
not subject to heavy-handed interventions by the government: the online media and 
tech sector. 
 
Moreover, tools like bots and trolls were developed for rare cases when the 
government either wanted to engage opposition in a relatively meaningful discussion 
online (under Medvedev), or when it wanted to curb it (after Putin came back to the 
Kremlin in 2012), but was neither able to coerce the foreign platforms hosting the 
unfriendly discussions to selectively censor them nor prepared to ban these platforms 
outright. 

 
These external limitations, coupled with the vibrancy and tightness of and the emphasis 
on the burden of proof in the Russian blogosphere, required the government to build 
sophisticated tools of online propaganda and counter-propaganda. They combined 
the ability of bots to jam unfriendly and amplify friendly content and the 
inconspicuousness of trolls posing as real people and providing elaborate proof of 
even their most patently false and outlandish claims. The government also utilized 
existing, independent online tracking and measurement tools to make sure that the 
content it pays for reaches and engages the target audiences. Last but not least, it 
invested in the hacking capabilities that allow for the quick production of compromising 
material against the targets of its smear campaigns. 

 
The latter suggests that building up cyber defence is certainly warranted for electoral 
campaigns and other entities (including inside Russia) that might become a target of 
Russian government digital propaganda campaigns. However, the former—the fact 
that bots and trolls thrive in the low-trust, anything goes, prove-it-on-the-spot 
environment—also means that building up the reputation of mainstream media, 
ensuring their objectivity, fairness and professional integrity are trusted by the public, 



 
16 

would do more than anything else to deny Russian digital propaganda the power it 
currently wields. Beyond that, exposing trolls and bots as well as the nuts and bolts of 
their campaigns could help both to educate the public in how to avoid falling for the 
misinformation they spread and to find technological means of disrupting their activity. 
  



 
17 

Author Acknowledgements 
 
Data presented in Section 3 was collected by the Social Media and Political 
Participation (SMaPP) Laboratory at New York University 
(https://wp.nyu.edu/smapp/). SMaPP is led by Professors Joshua Tucker, Richard 
Bonneau, John T. Jost and Jonathan Nagler and is supported by the INSPIRE 
programme of the National Science Foundation (Award SES-1248077), the New York 
University Global Institute for Advanced Study, the Moore-Sloan Data Science 
Environment, and Dean Thomas Carew’s Research Investment Fund at New York 
University. 

 

About the Author 
 
Sergey Sanovich is a Ph.D. candidate in Politics at New York University. He employs 
experiments, big data and historical sources to study institutions, policies and attitudes 
that enable authoritarian leaders to come to and stay in power. In the Social Media 
and Political Participation Lab he investigates censorship and propaganda on social 
media with a focus on Russia. Sergey holds a B.S. in Economics and an M.S. in Public 
Policy from the Higher School of Economics (Moscow) and M.A. in Social Sciences from 
the University of Chicago. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 
18 

References 
Alexanyan, K., Barash, V., Etling, B., Faris, R., Gasser, U., Kelly, J., Palfrey, J., Roberts. H. (2012). 

Exploring Russian cyberspace: Digitally-mediated collective action and the networked public 
sphere. Berkman Center Research Publication No. 2012-2. Retrieved from 
http://papers.ssrn.com/abstract=2014998 

Ananyev, M., & Sobolev, A. (2017, April). Fantastic beasts and whether they matter: Do internet 
“trolls” influence political conversations in Russia? Paper presented at the meeting of the 
Midwest Political Science Association. Chicago, IL. 

Applebaum, A. (2016a, December 12). Russia’s next election operation: Germany. The 
Washington Post. Retrieved from https://www.washingtonpost.com/news/global-
opinions/wp/2016/12/12/russias-next-election-operation-germany/ 

Applebaum, A. (2016b, April 8). The Dutch just showed the world how Russia influences Western 
European elections. The Washington Post. Retrieved from 
https://www.washingtonpost.com/opinions/russias-influence-in-western-
elections/2016/04/08/b427602a-fcf1-11e5-886f-
a037dba38301_story.html?utm_term=.b4dc47e046b8 

Applebaum, A., & Lucas, E. (2016, May 6). The danger of Russian disinformation. The Washington 
Post. Retrieved from https://www.washingtonpost.com/opinions/the-danger-of-russian-
disinformation/2016/05/06/b31d9718-12d5-11e6-8967-7ac733c56f12_story.html 

Asmolov, G. (2014). Kremlin’s cameras and virtual Potemkin villages: ICT and the construction of 
statehood. In S. Livingstone & G. Walter-Drop (Eds.), Bits and atoms: Information and 
communication technology in areas of limited statehood (pp. 30–46). doi: 
10.1093/acprof:oso/9780199941599.001.0001 

Balmforth, T. (2016, February 16). Praise our campaign to destroy the Moscow kiosks and we 
will reward you. Radio Free Europe/Radio Liberty. Retrieved from 
https://www.rferl.org/a/russia-kiosks-destruction-army-of-bots-activists-
rewarded/27555171.html 

Barash, V., & Kelly, J. (2012). Salience vs. commitment: Dynamics of political hashtags in Russian 
Twitter. Berkman Center Research Publication No. 2012-9. Retrieved from 
http://papers.ssrn.com/abstract=2034506 

Bartles, C. K. (2016). Getting Gerasimov right. Military Review, 96(1), 30–38. 

Beard, N. (2014, August 26). Founder and CEO of Yandex, Arkady Volozh, resigns. Calvert 
Journal. Retrieved from http://calvertjournal.com/news/show/3035/founder-of-yandex-
resigns-amid-controversy-arkady-volozh 

Bertrand, N. (2016, December 10). “A model for civilization”: Putin’s Russia has emerged as “a 
beacon for nationalists” and the American alt-right. Business Insider. Retrieved from 
http://www.businessinsider.com/russia-connections-to-the-alt-right-2016-11 

Bialik, C., & Arthur, R. (2016, November 23). Demographics, not hacking, explain the election 
results.  FiveThirtyEight. Retrieved from https://fivethirtyeight.com/features/demographics-
not-hacking-explain-the-election-results/ 



 
19 

Black, J. L. (2014). The Russian presidency of Dimitri Medvedev, 2008–2012: The next step 
forward or merely a time out? New York: Routledge. 

Black, J. L., & Johns, M. (2013). Russia after 2012: From Putin to Medvedev to Putin—continuity, 
change, or revolution? London: Routledge. 

Brennan, C. (2014, April 24). “Putin Says CIA Created the Internet, Cites Foreign Influence at 
Yandex.” The Moscow Times. Retrieved from 
http://www.themoscowtimes.com/news/article/putin-says-cia-created-the-internet-cites-
foreign-influence-at-yandex/498903.html 

Broderick, R. (2017, April 25). Here’s how far-right trolls are spreading hoaxes about French 
presidential candidate Emmanuel Macron. BuzzFeed. Retrieved from 
https://www.buzzfeed.com/ryanhatesthis/heres-how-far-right-trolls-are-spreading-
hoaxes-about 

Bruno, J. (2014, April 16). Russian diplomats are eating America’s lunch. POLITICO Magazine. 
Retrieved from http://www.politico.com/magazine/story/2014/04/russias-diplomats-
are-better-than-ours-105773 

Burrett, T. (2010). Television and presidential power in Putin’s Russia. London: Routledge. 

Chen, A. (2015, June 2). The agency. The New York Times. Retrieved from 
http://www.nytimes.com/2015/06/07/magazine/the-agency.html 

Clover, C. (2011, December 1). Internet subverts Russian TV’s message. The Financial Times. 
Retrieved from https://www.ft.com/content/85dd8e96-1c2d-11e1-9631-00144feabdc0 

Conley, H., Stefanov, R., Vladimirov, M., & Mina, J. (2016). The Kremlin playbook: Understanding 
Russian influence in Central and Eastern Europe. Washington DC: Center for 
Strategic/International Studies. 

Connell, M., & Evans, R. (2015). Russia’s ambiguous warfare and implications for the U.S. Marine 
Corps. Retrieved from Center for Naval Analyses website: 
http://www.dtic.mil/cgibin/GetTRDoc?Location=U2&doc=GetTRDoc.pdf&AD=ADA61834
3 

Dickey, J., Everett, T., Galvach, Z., Mesko, M., & Soltis, A. (2015). Russian political warfare: 
Origin, evolution, and application. Retrieved from the Naval Postgraduate    School website: 
https://calhoun.nps.edu/handle/10945/45838 

Elder, M. (2012a, February 7). Emails give insight into Kremlin youth group’s priorities, means 
and concerns. The Guardian. Retrieved from 
http://www.theguardian.com/world/2012/feb/07/nashi-emails-insight-kremlin-groups-
priorities 

Elder, M. (2012b, February 7). Hacked emails allege Russian youth group Nashi paying 
bloggers. The Guardian. Retrieved from 
http://www.theguardian.com/world/2012/feb/07/hacked-emails-nashi-putin-bloggers 

Elder, M. (2012c, February 7). Polishing Putin: Hacked emails suggest dirty tricks by Russian youth 
group. The Guardian. Retrieved from 
http://www.theguardian.com/world/2012/feb/07/putin-hacked-emails-russian-nashi 

Enikolopov, R., Petrova, M., & Zhuravskaya, E. (2011). Media and political persuasion: 



 
20 

Evidence from Russia. American Economic Review, 101(7), 3253–3285. 
Enten, H. (2016, December 23). How much did Wikileaks hurt Hillary Clinton? FiveThirtyEight. 

Retrieved from https://fivethirtyeight.com/features/wikileaks-hillary-clinton/ 
Erickson, A. (2017, January 12). If Russia Today is Moscow’s propaganda arm, it’s not very good 

at its job. The Washington Post. Retrieved from 
https://www.washingtonpost.com/news/worldviews/wp/2017/01/12/if-russia-today-is-
moscows-propaganda-arm-its-not-very-good-at-its-job/ 

Etling, B., Alexanyan, K., Kelly, J., Faris, R., Palfrey, J. G., & Gasser, U. (2010). Public discourse 
in the Russian blogosphere: Mapping RuNet politics and mobilization. Berkman Center 
Research Publication No. 2010-11. Retrieved from 
http://papers.ssrn.com/abstract=1698344 

Etling, B., Roberts, H., & Faris, F. (2014). Blogs as an alternative public sphere: The role of blogs, 
mainstream media, and TV in Russia’s media ecology. Berkman Center Research Publication 
No. 2014-8. Retrieved from http://papers.ssrn.com/abstract=2430786 

European Parliament. (2016). EU strategic communication to counteract anti-EU propaganda by 
third parties. Resolution, November 23. Retrieved from 
http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//NONSGML+TA+P8-
TA-2016-0441+0+DOC+PDF+V0//EN 

European Union Institute for Security Studies. (2016). EU strategic communications with a view to 
counteracting propaganda. European Parliament. Retrieved from 
http://www.europarl.europa.eu/thinktank/en/document.html?reference=EXPO_IDA(2016)
578008 

Fakes, bots, and blockings in Armenia. (2017). DFRLab. Retrieved from 
https://medium.com/dfrlab/fakes-bots-and-blockings-in-armenia-44a4c87ebc46 

 
Fedor, J., & Fredheim, R. (2017). “We need more clips about Putin, and lots of them:” Russia’s 

state-commissioned online visual culture. Nationalities Papers 45(2), 161–181. 
Freedom House. (2009). Freedom of the Press 2003: A global survey of media independence. 

New York: Rowman & Littlefield Publishers. 

Gel’man, V., Travin, D., & Marganiya, O. (2014). Reexamining economic and political reforms in 
Russia, 1985–2000: Generations, ideas, and changes. Lanham, Maryland: Lexington Books. 

Gessen, M. (2012). The man without a face: The unlikely rise of Vladimir Putin. New York: Penguin. 
Gorbachev, A. (2015, July 9). Meet the Hacker Who Terrorized the Russian Blogosphere. 

Newsweek. Retrieved from http://www.newsweek.com/2015/07/17/gospel-according-
hell-351544.html 

Gorenberg, G. (2016, October 14). The strange sympathy of the far left for Putin. The American 
Prospect. Retrieved from http://prospect.org/article/strange-sympathy-far-left-putin 

Gramer, R. (2017, January 10). Wary of Russian cyber threat, France plans to bolster its army 
of “Digital Soldiers.” Foreign Policy. Retrieved from 
https://foreignpolicy.com/2017/01/10/wary-of-the-russian-cyber-threat-france-plans-
to-bolster-its-army-of-digital-soldiers-cyber-attack-europe-elections-hack/ 



 
21 

Greenall, R. (2012, February 29). LiveJournal: Russia’s unlikely internet giant. BBC News. 
Retrieved from http://www.bbc.co.uk/news/magazine-17177053 

Groves, S. (2007). Advancing freedom in Russia. Backgrounder No. 2088. Retrieved from 
The Heritage Foundation website: 
http://www.heritage.org/europe/report/advancing-freedom-russia 

Hale, H. (2006). Democracy or autocracy on the march? The colored revolutions as normal 
dynamics of patronal presidentialism. Communist and Post-Communist Studies, 39(3), 305–
329. 

Hashtag campaign: #MacronLeaks. (2017, May 5). DFRLab. Retrieved from 
https://medium.com/dfrlab/hashtag-campaign-macronleaks-4a3fb870c4e8 

Hopkins, D. (2016, December 20). Voters really did switch to Trump at the last minute. 
FiveThirtyEight. Retrieved from https://fivethirtyeight.com/features/voters-really-did-
switch-to-trump-at-the-last-minute/ 

How the alt-right brought #SyriaHoax to America. (2017, April 7). DFRLab. Retrieved from 
https://medium.com/dfrlab/how-the-alt-right-brought-syriahoax-to-america-
47745118d1c9 

Howard, P., & Hussain, M. (2013). Democracy’s fourth wave? Digital media and the Arab Spring. 
Oxford: Oxford University Press. 

Judah, B. (2013). Fragile empire: How Russia fell in and out of love with Vladimir Putin. New Haven; 
London: Yale University Press. 

Kelly, J., Barash, V., Alexanyan, K., Etling B., Faris, R., Gasser, U., & Palfrey, J. G. (2012). 
Mapping Russian Twitter. Berkman Center Research Publication No. 2012-3. Retrieved from 
http://papers.ssrn.com/abstract=2028158 

King, G., Pan, J., & Roberts, M. (2013). How censorship in China allows government criticism but 
silences collective expression. American Political Science Review, 107(2), 326–343. 

Kofman, M. (2017, January 17). The Moscow school of hard knocks: Key pillars of Russian 
strategy. War on the Rocks. Retrieved from https://warontherocks.com/2017/01/the-
moscow-school-of-hard-knocks-key-pillars-of-russian-strategy/ 

Kononov, N. (2014, March 10). The Kremlin’s social media takeover. The New York Times. 
Retrieved from http://www.nytimes.com/2014/03/11/opinion/the-kremlins-social-media-
takeover.html 

Kovalev, A. (2010, September 24). Russia’s blogging revolution. The Guardian. Retrieved from 
https://www.theguardian.com/commentisfree/2010/sep/24/russia-blogging-revolution 

Kovalev, A. (2017, March 29). Crippled by the Kremlin, Russia’s state media no longer competes. 
The Moscow Times. Retrieved from https://themoscowtimes.com/articles/crippled-by-the-
kremlin-russias-state-media-cant-even-compete-anymore-57577 

Kremlin boosts budget for TV channel RT. (2016, December 1). The Moscow Times. Retrieved 
from https://themoscowtimes.com/news/rt-channel-gets-additional-12-bln-rubles-56375 

Laruelle, M. (2013). Conservatism as the Kremlin’s new toolkit: An ideology at the lowest cost. 
Russian Analytical Digest, 138,(8), 2–4. 

Lipman, M. (2009). Media manipulation and political control in Russia. Retrieved from Chatham 
House website: 

http://www.heritage.org/europe/report/advancing-freedom-russia


 
22 

https://www.chathamhouse.org/sites/default/files/public/Research/Russia%20and%20E
urasia/300109lipman.pdf 

Lunden, I. (2014, April 22). Durov, out for good from VK.com, plans a mobile social network 
outside Russia. TechCrunch. Retrieved from http://techcrunch.com/2014/04/22/durov-out-
for-good-from-vk-com-plans-a-mobile-social-network-outside-russia/ 

MacKinnon, R. (2011). China’s “Networked Authoritarianism.” Journal of Democracy, 22(2), 32–
46. 

Marusic, D. (2016, December 13). What does Russia really want? The American Interest. 
Retrieved from http://www.the-american-interest.com/2016/12/13/what-does-russia-
want/ 

McDermott, R. N. (2016). Does Russia have a Gerasimov doctrine? Parameters, 46(1), 97–105. 
Michel, C. (2017, January 13). How Putin played the far left. The Daily Beast. Retrieved from 

http://www.thedailybeast.com/articles/2017/01/13/how-putin-played-the-far-left.html 
Michel, C., & Pottier, J.-M. (2017, May 4). The Kremlin’s California dream. Slate. Retrieved from 

http://www.slate.com/articles/news_and_politics/foreigners/2017/05/why_russia_cultiv
ates_fringe_groups_on_the_far_right_and_far_left.html 

Miller, B. A. P. (2016). Automated detection of Chinese government astroturfers using network 
and social metadata. Manuscript in preparation. Retrieved from 
https://papers.ssrn.com/abstract=2738325 

Musgrave, P. (2016, November 28). If you’re even asking if Russia hacked the election, Russia 
got what it wanted.  The Washington Post. Retrieved from 
https://www.washingtonpost.com/posteverything/wp/2016/11/28/whether-or-not-
russians-hacked-the-election-they-messed-with-our-democracy/ 

National Intelligence Council. (2017). Assessing Russian activities and intentions in recent US 
elections. Retrieved from https://www.dni.gov/files/documents/ICA_2017_01.pdf 

Nelson, E., Orttung, R., & Livshen, A. (2015). Measuring RT impact on YouTube. Russian Analytical 
Digest, 177(8), 2–9. 

Nossik, A. (2013, September 10). 11 rubles and 80 kopecks per comment. Echo of Moscow.         
Retrieved from http://www.echo.msk.ru/blog/nossik/1154616-echo/ 

Nossik. A. (2014, May 15). I helped build Russia’s Internet. Now Putin wants to destroy it. The 
New Republic. Retrieved from http://www.newrepublic.com/article/117771/putins-
internet-crackdown-russias-first-blogger-reacts 

Oates, S., & Lokot, T. (2013). Twilight of the gods?: How the Internet challenged Russian television 
news frames in the Winter Protests of 2011–12. Manuscript in preparation. Retrieved from 
http://papers.ssrn.com/abstract=2286727 

Pomerantsev, P., & Lucas, E. (2016). Winning the information war. Center for European  Policy 
Analysis. London: Legatum Institute. 

Portrait of a botnet. (2017, February 21). DFRLab. Retrieved from 
https://medium.com/dfrlab/portrait-of-a-botnet-12fa9d5d6b3 

Razumovskaya, O. (2011, December 8). Russian social network: FSB asked it to block Kremlin 
protesters. The Wall Street Journal. Retrieved from 



 
23 

http://blogs.wsj.com/emergingeurope/2011/12/08/russian-social-network-fsb-asked-it-
to-block-kremlin-protesters/ 

Remnick, D., Yaffa, J., & Osnos, E. (2017, March 6). Trump, Putin, and the New Cold War. 
Annals of Diplomacy, The New Yorker, 40–55. 

Reuters. (2017, January 9). Germany investigating unprecedented spread of fake news online. 
The Guardian. Retrieved from 
https://www.theguardian.com/world/2017/jan/09/germany-investigating-spread-fake-
news-online-russia-election 

Ries, B. (2014, April 16). Founder of “Russia’s Facebook” says government demanded Ukraine 
protestors’ data. Mashable. Retrieved from http://mashable.com/2014/04/16/vkontakte-
founder-fsb-euromaidan/ 

Russell, M. (2016, October). Russia’s information war: Propaganda or counter-propaganda? 
European Parliamentary Research Service Briefing, European Parliament. Retrieved from 
http://www.europarl.europa.eu/thinktank/en/document.html?reference=EPRS_BRI(2016)5
89810 

Russian and French Twitter mobs in election push. (2017, April 21). DFRLab. Retrieved from 
https://medium.com/dfrlab/russian-and-french-twitter-mobs-in-election-push-
bca327aa41a5 

Russian Internet: Fake news haven? (2017, January 28). DFRLab. Retrieved from 
https://medium.com/@DFRLab/russian-internet-fake-news-haven-b5acd9ebd06a 

Sakwa, R. (2014). Putin redux: Power and contradiction in contemporary Russia. London: 
Routledge. 

Saletan, W., & Carter, P. (2017, March 31). Hate makes us weak. Slate. Retrieved from 
http://www.slate.com/articles/news_and_politics/politica/2017/03/how_russia_capitaliz
es_on_american_racism_and_xenophobia.html 

Sanovich, S., Stukal, D., & Tucker, J. (2016). Turning the virtual tables: Government strategies for 
addressing online opposition with an application to Russia. Manuscript submitted for 
publication. Retrieved from NYU website: https://18798-presscdn-pagely.netdna-
ssl.com/smapp/wp-content/uploads/sites/1693/2017/06/Online_Opposition.pdf 

Smirnova, A. (2014, April 18). Yandex.Blogs to partially shut down. Look At Me. Retrieved from 
http://www.lookatme.ru/mag/live/experience-news/203183-rip-yandex-blogs 

Smyth, R., & Soboleva, I. (2014). Looking beyond the economy: Pussy Riot and the Kremlin’s 
voting coalition. Post-Soviet Affairs, 30(4), 257–275. 

Snegovaya, M. (2015). Putin’s information warfare in Ukraine: Soviet origins of Russia’s hybrid 
warfare. Retrieved from http://understandingwar.org/report/putins-information-warfare-
ukraine-soviet-origins-russias-hybrid-warfare 

Soldatov, A., & Borogan, I. (2013). Russia’s surveillance state. World Policy Journal, 30(3), 23–
30. 

Spread it on Reddit. (2017, February 10). DFRLab. Retrieved from 
https://medium.com/dfrlab/spread-it-on-reddit-3170a463e787 

Stukal, D., Sanovich, S., Bonneau, R., & Tucker, J. (2016). Detecting Bots on Russian Political 
Twitter. Manuscript submitted for publication. 

Subrahmanian, V. S., Azaria, A., Durst, S., Kagan, V., Galstyan, A., Lerman, K., . . .  Menczer, F. 



 
24 

(2016). The DARPA Twitter bot challenge. Computer, 49(6), 38–46. 
Suleymanov, S. How the Moscow mayoral candidates are winning the Internet. (2013, August 

30). The Interpreter. Retrieved from http://www.interpretermag.com/how-the-moscow-
mayoral-candidates-are-winning-the-internet/ 

Talbott, S., & Brandt, J. (2017, March 2). What Putin is up to. The Atlantic. Retrieved from 
https://www.theatlantic.com/international/archive/2017/03/putin-trump-russia-flynn-
sessions-hack-kremlin/518412/ 

The Kremlin’s audience in France. (2017, April 14). DFRLab. Retrieved from 
https://medium.com/dfrlab/the-kremlins-audience-in-france-884a80515f8b 

Three thousand fake tanks. (2017, January 12). DFRLab. Retrieved from 
https://medium.com/@DFRLab/three-thousand-fake-tanks-575410c4f64d 

Timberg, C. (2016, November 30). Effort to combat foreign propaganda advances in Congress. 
The Washington Post. Retrieved from 
https://www.washingtonpost.com/business/economy/effort-to-combat-foreign-
propaganda-advances-in-congress/2016/11/30/9147e1ac-e221-47be-ab92-
9f2f7e69d452_story.html 

Tregubova, Y. (2003). The tales of a Kremlin digger. Moscow: Ad Marginem. 
Tselikov, A. (2012, July 23). Russia: Hacker Hell, Scourge of the RuNet. Global Voices. Retrieved 

from https://globalvoices.org/2012/07/23/russia-hacker-hell-scourge-of-the-runet 

Turovsky, D. ( 2016, February 26). Putin’s Internet guy: Who is German Klimenko, and how will 
he advise Russia’s president? Meduza. Retrieved from 
https://meduza.io/en/feature/2016/02/26/putin-s-internet-guy 

West, D. (2010). President Dmitry Medvedev: Russia’s blogger-in-chief.  Retrieved from The 
Brookings Institution website: http://www.brookings.edu/research/opinions/2010/04/14-
medvedev-west 

Yablokov, I. (2015). Conspiracy theories as a Russian public diplomacy tool: The case of Russia 
Today (RT). Politics, 35(3), 301–315. 

Yagodin, D. (2012). Blog Medvedev: Aiming for public consent. Europe-Asia Studies, 64(8), 
1415–1434. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

sS 



 
25 

Citation 
Sergey Sanovich, “Computational Propaganda in Russia: The Origins of Digital Disinformation.” 
Samuel Woolley and Philip N. Howard, Eds. Working Paper 2017.3. Oxford, UK: Project on 
Computational Propaganda. comprop.oii.ox.ac.uk<http://comprop.oii.ox.ac.uk/>. 32 pp. 
 

Series Acknowledgement 
The authors gratefully acknowledge the support of the European Research Council, Computational 
Propaganda: Investigating the Impact of Algorithms and Bots on Political Discourse in Europe,” 
Proposal 648311, 2015-2020, Philip N. Howard, Principal Investigator. Additional support has 
been provided by the Ford Foundation, Google-Jigsaw, and Open Society Foundation.  Project 
activities were approved by the University of Oxford’s Research Ethics Committee. Any opinions, 
findings, and conclusions or recommendations expressed in this material are those of the authors 
and do not necessarily reflect the views of the funders or the University of Oxford. 
 



 
26 

 

 
 

 
 
 

 
 
 

 
 

  
 
This work is licensed under a Creative Commons Attribution - Non Commercial - 
Share Alike 4.0 International License. 

 


